Finn svar på vanlige spørsmål om bomprosjekter, priser og fakturering.
AutoPASS er det norske systemet for innkreving av bompenger. Det eies av Statens Vegvesen.
Det er omtrent 230 bomstasjoner i Norge der du kan betale med AutoPASS-brikke. Alle disse bomstasjonene er merket med «AutoPASS». Rabatter og fritak forutsetter gyldig avtale og avlest brikke.
Ved passeringer i automatiske bomstasjoner uten AutoPASS-avtale blir det tatt bilde av bilskiltet. Registreringsnummeret på bilskiltet blir kontrollert i motorvognregisteret til Statens Vegvesen. Bileier får tilsendt faktura som inneholder opplysning om passering, kjøretøy og skyldig beløp.
AutoPASS-samvirke er AutoPASS samarbeidet mellom alle bompengeselskapene i Norge. Det er det som gjør at du kan ha avtale hos et selskap og oppnå samme fordeler ved passering i alle bomanleggene i Norge.
Se mer på www.autopass.no
Med AutoPASS-avtale oppnås rabatt hos de fleste bompengeselskap i Norge. Det har ikke noe å si hvor du bestiller brikken – du får samme rabatt på vei og ferje uansett, forutsatt gyldig avtale og brikke. Oversikt over alle brikkeutsteder finner du her.
AutoPASS-brikke og gyldig avtale er obligatorisk for kjøretøy med tillatt totalvekt over 3,5 tonn som er registrert eller leaset av foretak, stat, kommuner, fylkeskommuner samt kjøretøy som er registrert på privatpersoner og brukes i næringsvirksomhet.
Hvis du er usikker på om kjøretøyet brukes i næring anbefales det at du inngår avtale med AutoPASS-brikke for å unngå usikkerhet i en kontrollsituasjon.
AutoPASS-brikken må benyttes i kjøretøyet den er registrert på. Dersom AutoPASS-brikken flyttes til et annet kjøretøy må avtalen endres. Det gis gebyr ved kontroll dersom brikkenummeret er knyttet til et annet registreringsnummer enn den benyttes i. Registreringsnummer kan endres på “Min side” hos ditt bompengeselskap.
Påbudet gjelder på hele det norske offentlige vegnettet.
Påbudet gjelder ikke militære kjøretøy tilknyttet NATO, NATO styrker i Partnerskap for fred og kjøretøy tilpasset militært formål som er eid av forsvaret.
Ytterligere informasjon om obligatorisk AutoPASS-brikke finner du her.
Priser og rabatter hos de forskjellige bompengeselskapene er avhengig av hvilken takstgruppe kjøretøyet tilhører.
Disse takstgruppene gjelder ved passering i bomstasjoner i Norge:
TAKSTGRUPPE 1
TAKSTGRUPPE 2
På ferger med AutoPASS regnes takst ut fra kjøretøyets lengde. Dette gjelder også for bruk av brikken på Storebælt.
Kjøretøygruppe M1
Kjøretøygruppe M1 inkluderer biler for persontransport med maks åtte sitteplasser i tillegg til førersetet. De fleste bobiler, campingbiler og enkelte andre større personbiler er inkludert i denne kjøretøygruppen.
Ny ordning for takstberegning:
Den 4. april 2016 ble det innført en ny ordning fører til at biler over 3500 kg i gruppe M1 kan få samme takst som biler under 3500 kg Det stilles da krav gyldig avtale og avlest brikke. Vi viser til avtalebetingelsene:
2.9 Kunden har krav på rabatt og eventuelt fritak for passeringer når brikken er avlest og avtalen er gyldig. Rett til rabatt og eventuelt fritak bortfaller når avtalen sperres, dvs. ved overskredet kredittgrense, når ubetalt krav sendes til inkasso eller ved mangelfull adresse jamfør punkt 2.4. Fakturaer sendes etter dette til kjøretøyets eier.
For å skaffe deg brikke, skal du velge «Lett kjøretøy – under 3.500kg» når du tegner avtale.
NORSKE BILER
Norske biler i kjøretøygruppe M1, med AutoPASS-brikke og gyldig avtale, inngår automatisk i takstgruppe 1.
UTENLANDSKREGISTRERTE BILER MED AUTOPASS-BRIKKE
Eiere av utenlandskregistrerte biler i kjøretøygruppe M1, med AutoPASS-brikke og gyldig avtale, må kontakte bompengeselskapet sitt for å sikre at de blir belastet i takstgruppe 1.
MED ANDRE TYPER EASYGO-BRIKKER
Eiere av biler over 3500 kg i kjøretøygruppe M1, som bruker andre typer EasyGo-brikker enn AutoPASS, må ta kontakt med sin brikkeutsteder for å sikre at de blir belastet i takstgruppe 1 ved bompasseringer i Norge.
Rabatt for el-biler forutsetter gyldig AutoPASS-avtale og montert AutoPASS-brikke. Uten avtale og brikke blir el-bil avkrevd passeringstakst i bomstasjoner.
Plikt til å betale bompenger følger av forskrift om betaling av bompenger av 28. november 2016 nr. 1418, gitt med hjemmel i vegloven § 27.
Vi viser til følgende retningslinjer i Veileder for bompengeprosjekter 010919:
AutoPASS-avtalen Punkt 2.9:
«Kunden har krav på rabatt og eventuelt fritak for passeringer når brikken er avlest og avtalen er gyldig. Rett til rabatt og eventuelt fritak bortfaller når avtalen sperres, dvs. ved overskredet kredittgrense, når ubetalt krav sendes til inkasso, manglende betaling av avtalt forskuddsbeløp, negativ saldo etter forskuddsavtale eller ved mangelfull adresse jamfør punkt 2.4. Fakturaer sendes etter dette til kjøretøyets eier.»
Å betale bompasseringer for biler som er registrert i utlandet kan gjøres på forskjellige måter, trykk her for mer informasjon.
Bompengeselskapet kan etter søknad innvilge fritak for forflytningshemmede i bomringer. Fritaket gjelder ikke i øvrige bomstasjoner.
Hvem kan få fritak?
Innehavere av parkeringstillatelse med gyldighet på minst to år i henhold til forskrift om parkeringstillatelse for forflytningshemmede. Utenlandske statsborgere som er forflytningshemmede og som kan framlegge bevis merket med det internasjonale symbolet for forflytningshemmede og navnet til den berettigede eller kjennemerket på kjøretøyet. Foreldre med forflytningshemmede barn under 18 år, hvor barnet har parkeringstillatelse.
Vilkår for fritak:
Fritaksordningene betinger bruk av elektronisk brikke og gyldig brikkeavtale. Fritaket er knyttet til én bil og fribrikken kan ikke flyttes mellom biler uten å endre avtalen. Avtalen kan ikke endres for at fritakshaver skal kunne benytte3 brikken med fritak i flere kjøretøy. Om fritakshaver har flere kjøretøy, må man velge det kjøretøyet som er mest hensiktsmessig å ha fritaket knyttet til. Parkeringstillatelsen og brukeravtalen skal stå i samme navn. Unntaket er når barn under 18 år er innehaver av parkeringstillatelsen. Fritak for barn med forflytningshemming:
Barn med HC-kort, kan etter søknad til bompengeselskapet få innvilget fritak på to brikker. Forflytningshemmede under 18 år Når personer under 18 år er innehaver av parkeringstillatelsen, skal foresatte/verge være avtalepart i brukeravtalen. Det kan knyttes to brikker til et barns parkeringstillatelse. Fritaket varer ut måneden fritaksholder fyller 18 år. Fra dette tidspunkt vil det ikke være fritak knyttet til brukeravtalen og avtalepart er betalingsansvarlig for bompengepasseringer for brikker knyttet til avtalen. Etter fylte 18 år skal brukeravtale og parkeringstillatelsen stå i samme navn.
Slik søker du:
Søknad om fritak for bompenger i bomringer skal sendes til bompengeselskapet. Søknaden skal inneholde:
Navn E-postadresse/telefonnummer Bilnummer Brikkenummer
I tillegg må følgende vedlegges:
Bilde av for- og bakside av HC-kortet Bekreftelse fra utsteder på at kjøretøyet har en gyldig brukeravtale for AutoPASS (Navn på avtaleinnehaver, reg.nr og brikkenummer skal gå frem) Hvis søknaden gjelder et barn under 18 år, må barnets fødselsattest legges ved
Søknaden sendes til:
E-post: kontakt@vegamot.no Post: Vegamot AS, Postboks 1905 Moholt, 7448 Trondheim
Behandling av søknaden:
Søknad om fritak for bompenger i bomringer behandles som enkeltvedtak jf. Forvaltningsloven §2 tredje ledd og kan påklages innen 3 uker jf. Forvaltningslovens §29. Klage sendes kontakt@vegamot.no. Dersom vedtaket fastholdes kan klagen sendes videre til Vegdirektoratet, firmapost@vegvesen.no.
Regelverk:
Fritak for bompenger i bomringer er regulert i Statens vegvesens Veileder for Bompengeprosjekter kap. 6.3.6 Fritaksordninger, og Takstretningslinjer for bompengeprosjekt på offentlig veg, punkt 11.
Viktig å merke seg:
Fritaket løper fra det tidspunktet vi har behandlet og registrert søknaden din. Eventuelle passeringer som skjer før dette, vil bli fakturert, og du må betale for disse. Fritaksordninger har ikke tilbakevirkende kraft.
Varigheten av fritaket er oppgitt i vedtaket du mottar, og utløpsdatoen er vanligvis den samme som utløpsdatoen for HC-kortet ditt. Du er ansvarlig for å søke om nytt fritak dersom du fortsatt oppfyller vilkårene.
Fritaket bortfaller også dersom du ikke har en aktiv AutoPASS-avtale eller brikke, for eksempel hvis avtalen blir avsluttet eller sperret på grunn av inkasso.
Forflytningshemmede under 18 år Når personer under 18 år er innehaver av parkeringstillatelsen, skal foresatte/verge være avtalepart i brukeravtalen. Det kan knyttes to brikker til et barns parkeringstillatelse. Fritaket varer ut måneden fritaksholder fyller 18 år. Fra dette tidspunkt vil det ikke være fritak knyttet til brukeravtalen og avtalepart er betalingsansvarlig for bompengepasseringer for brikker knyttet til avtalen. Etter fylte 18 år skal brukeravtale og parkeringstillatelsen stå i samme navn.
Fritaket forutsetter gyldig AutoPASS-avtale med brikke, og gjelder kun for ett kjøretøy. Gjelder fritaket for barn, det vil si personer under 18 år, kan det knyttes mot to kjøretøy.
Nei, du trenger ikke søke fritak på nytt, så lenge du oppdaterer registreringsnummeret på AutoPASS-avtalen og overfører brikken til den nye bilen. Fritaket vil automatisk følge med. Hvis du får en ny brikke, må du derimot søke fritak på nytt.
Ja, dersom du får ny brikke, må du søke fritak på nytt.
For å få fritak må HC-kortet ha en varighet på minst 2 år. Dersom HC-kortet løper ut tidligere enn 2 år fra søknadstidspunktet, må du vedlegge vedtaksbrevet fra kommunen i tillegg til HC-kortet slik at vi kan se at varigheten er på minst 2 år.
Samtykke er gjort enten ved å trykke «Ja takk til alle» i nettbanken (funksjonen kan ha ulike navn), eller ved å ha funksjonen «Alltid Vipps e-faktura» aktiv i app’en Vipps.
Når dette er aktivert kan fakturaleverandører som tilbyr eFaktura sende faktura automatisk til nettbanken uten at egen avtale opprettes.
Dersom funksjonen «Alltid VIPPS eFaktura» er aktivert i VIPPS App vil faktura også leveres på VIPPS
Dette er en avtale mellom kunde og dens bankforbindelse. Ønskes ikke faktura levert på denne måten, må funksjonen deaktiveres .
Slik kan funksjonen deaktiveres:
Nettbank: Gå til «innstillinger», opphev funksjon eller kontakt din bankforbindelse
VIPPS: Gå til «profil» – «Regninger og eFaktura» – deaktiver funksjonen «Alltid VIPPS eFaktura»
Du kan enkelt opprette eFaktura i nettbanken din.
Neste gang du betaler en faktura fra oss, vil du få spørsmål om du ønsker å opprette avtale med eFaktura. Bekreft dette, og du vil motta neste faktura som eFaktura.
Du kan også lese mer på www.efaktura.no.
Faktura sendes i henhold til prioritert fakturakanal:
Faktura sendes til første aktive fakturakanel som er registrert med referanser tilknyttet kundeforholdet.
Dette betyr at systemet først vil forsøke EHF, dersom kunden ikke har dette forsøkes E-faktura og så videre. Dersom du ønsker å motta faktura på Digipost må du registrere deg hos Digipost.
For å ha rett til fritak for betaling av bompenger, må du ha en gyldig AutoPASS avtale og fritaket registrert på brikken.
Hvis du fortsatt mottar faktura for passeringer kan dette skyldes:
Vennligst ta kontakt med oss dersom du mottar faktura på avtale som skal ha fritak.
Dersom du har mottatt en faktura for en passering et sted du ikke har vært, kan det være at registreringsnummeret har blitt avlest feil.
Dersom kjøretøyet ikke har AutoPASS-brikke eller denne ikke er blitt avlest, tar vi bilde av registreringsnummeret ved passering. Det kan en sjelden gang forekomme at systemet tolker tall eller bokstaver feil, med den følgen at man som bilist kan få faktura for passeringer man ikke har gjort.
Ser dette ut til å ha skjedd i ditt tilfelle, kan man kontakte oss via kontaktskjemaet.
Kjøretøy som blir fraktet gjennom bomringen på en bergingsbil, må huske å fjerne brikken fra kjøretøyet, slik at brikken ikke blir lest ved passering.
Dersom kjøretøyet passerer uten brikke, så blir det tatt bilde av passeringen, og bilde av kjøretøy som blir fraktet på bergingsbil blir slettet.
Dersom kjøretøy passerer med brikke, så blir det ikke tatt bilde av passeringen. Da er det heller ingen mulighet for å verifisere at dette kjøretøyet ikke passerte bomstasjonen på egne hjul.
Til info så vil et kjøretøy som blir tauet gjennom bomringen, måtte betale for passeringen.
Regelen er slik at et kjøretøy som passerer bomstasjonen med alle fire hjulene i bakken, må betale for passering.
Veiledning for nedlasting av personvernsensitiv informasjon fra Vegamot AS
Fremgangsmåte for å åpne e-poster og filer fra WeTransfer.com med passordbeskyttelse:
1. Motta e-posten – Sjekk e-postinnboksen din for en melding fra WeTransfer (sendt fra «noreply@wetransfer.com»). – Sørg for at e-posten ikke havner i søppelpost/spam-mappen.
2. Motta passordet på SMS – Samtidig som du mottar e-posten, vil du få en SMS fra oss som inneholder et passord. – Passordet er nødvendig for å åpne filene.
3. Åpne e-posten – Klikk på e-posten for å åpne den. – Du vil se en melding om at noen har delt filer med deg, sammen med en nedlastingsknapp eller lenke.
4. Verifiser avsenderen – Sørg for at du stoler på avsenderen før du laster ned filene. – Hvis noe virker mistenkelig, kontakt avsenderen for bekreftelse.
5. Klikk på nedlastingslenken – Klikk på «Get your files» eller tilsvarende knapp/lenke i e-posten. – Dette åpner en nettside hos WeTransfer.
6. Skriv inn passordet – På WeTransfer-nettsiden vil du bli bedt om å skrive inn passordet som du har mottatt på SMS. – Skriv inn passordet og klikk «Continue», «Fortsett» eller tilsvarende knapp for å få tilgang til filene.
7. Last ned filene – Når passordet er bekreftet, klikker du «Download» for å laste ned. – Filene vil lagres i standard nedlastingsmappe på enheten din (f.eks. «Nedlastinger»).
8. Pakke ut zip-filer (hvis nødvendig) – Hvis det er flere filer som er lastet ned samtidig vil de lastes ned i en zip-mappe, høyreklikk på zip-filen og velg «Pakk ut» eller tilsvarende kommando for å åpne innholdet.
9. Åpne filene – Finn filene i nedlastingsmappen, og åpne dem med passende programvare (f.eks. PDF-leser, bildeviser, tekstbehandler).
Viktige tips: – Oppbevar informasjon sikkert: Del ikke SMS-passordet eller nedlastingslenken med andre. – Kontakt support ved problemer: Hvis du opplever vanskeligheter, kan du kontakte oss eller IT-avdelingen for hjelp.
Vi bruker WeTransfer for våre kunder fordi det gir en sikker, effektiv og brukervennlig måte å overføre filer på. Her er noen grunner til hvorfor vi har valgt denne tjenesten:
WeTransfer er en tjeneste som bruker kryptering for å beskytte filene dine under overføring. Kryptering er en sikkerhetsprosess som omdanner data til en kode for å forhindre uautorisert tilgang. Dette betyr at filene dine er beskyttet mot avlytting mens de sendes over internett. I tillegg tilbyr WeTransfer muligheten til å legge til et passord for ekstra sikkerhet. Når vi beskytter en fil med et passord, må mottakeren skrive inn dette passordet for å få tilgang til og laste ned filene. Dette gir et ekstra lag med beskyttelse, spesielt når du sender sensitive eller konfidensielle data. Passordbeskyttelse sikrer at kun de som har passordet, kan åpne filene, noe som gir deg mer kontroll over hvem som har tilgang til innholdet ditt.