Vegamot | Miljøpakken Trondheim

Miljøpakken Trondheim | Kundeservice

Aktuelle spørsmål

Hvilke fordeler er det med AutoPASS-avtale?

Avtale

Ved å tegne avtale oppnås rabatt hos de fleste bompengeselskap i Norge. Les mer om rabatter hos de forskjellige bompengeselskapene under punktet "rabatter" her.  

Flere fordeler med Avtale:

  • Alle bompasseringer samlet på én faktura.
  • Avtalen/Brikken kan også benyttes på ferger og broer merket AutoPASS/EasyGO i Skandinavia.
  • Gratis passering med Elbil, les mer under punktet "fritak" her.
  • Lavere takst med bobil over 3500 kg, les mer under punktet "kjøretøygruppe M1" her.
  • Tilgang til alle passeringer og fakturaer, samt muligheten til å administrere din avtale via “Min side”.
  • Ubegrenset antall kjøretøy på samme avtale.

Hvilke rabatter får jeg i andre bomanlegg?

 

Rabatt forutsetter gyldig AutoPASS-avtale og avlest brikke.

Vi viser til AutoPASS-avtalens betingelser: 

2.9 Kunden har krav på rabatt og eventuelt fritak for passeringer når brikken er avlest og avtalen er gyldig. Rett til rabatt og eventuelt fritak bortfaller når avtalen sperres, dvs. ved overskredet kredittgrense, når ubetalt krav sendes til inkasso, manglende betaling av avtalt forskuddsbeløp, negativ saldo etter forskuddsavtale eller ved mangelfull adresse jamfør punkt 2.4. Fakturaer sendes etter dette til kjøretøyets eier.

3.2 Lyssignal ved passering av bomstasjon vil informere kunden om brikken er avlest. Dette gjelder ikke i bomstasjoner som har fått fritak fra å vise lyssignal.

Vi tar forbehold om at de oppgitte rabattene kan endres. Oversikt over alle bompengeanleggene i Norge finnes på www.autopass.no og utenfor Norge på www.easygo.com.

Kan jeg bruke AutoPASS-brikken i utlandet?

AutoPASS-brikken kan benyttes ved passering av bomstasjoner i Sverige og Danmark. Passeringer med AutoPASS-brikken registreres på din avtale på samme måte som passeringer i Norge. Dette avhenger av avlest brikke og gyldig avtale.

Registreres en gyldig AutoPASS-brikke ved passering, oppnås bl.a. 8% rabatt på passeringer på Øresundsbron og 5% rabatt på passeringer på Storebælt. Ved å opprette tilleggsavtale hos disse selskapene oppnås høyere rabatt. Merk at priser for passeringer på broer og ferger i Sverige og Danmark beregnes ut fra lengde på kjøretøyet, ikke tillatt totalvekt.

Tjenesten for bruk av samme brikke i Norge, Sverige og Danmark heter EasyGo. Les mer om hvilke bompengeselskap som er inkludert i EasyGo-samarbeidet på www.easygo.com. 

Kjøretøy med tillatt totalvekt over 3,5 tonn (inkl. kjøretøy i kjøretøyklasse M1) kan bestille en EasyGo+ brikke, som også gjelder i Østerrike. Disse kjøretøyene trenger kun en brikke. Dersom kjøretøyet er registrert på avtaler i Norge, må EasyGo+ brikken også registreres på disse avtalene.

 

Hvordan tegner jeg en AutoPASS-avtale?

Avtale kan registreres her.

Avtalen er aktiv fra den dagen du inngår avtale.

Det vil ta omtrent en uke fra avtalen er inngått til brikken er mottatt i posten.

 

Hvilken takstgruppe gjelder for bilen min?

Priser og rabatter hos de forskjellige bompengeselskapene er avhengig av hvilken takstgruppe kjøretøyet tilhører.

Disse takstgruppene gjelder ved passering i bomstasjoner i Norge:

TAKSTGRUPPE 1

  • Kjøretøy med tillatt totalvekt til og med 3,5 tonn, samt alle biler uavhengig av vekt i kjøretøygruppe M1. For at kjøretøy over 3,5 tonn skal inngå i takstgruppe 1 stilles det krav om AutoPASS-brikke og gyldig avtale.

TAKSTGRUPPE 2

  • Kjøretøy med tillatt totalvekt over 3,5 tonn, med unntak av biler som er registrert i kjøretøygruppe M1 (med gyldig avtale).
  • Kjøretøy med tillatt totalvekt over 3,5 tonn som brukes i næring: det er obligatorisk for alle kjøretøy over 3,5 tonn som benyttes i næring i Norge å ha AutoPASS-brikke med gyldig avtale for takstgruppe 2. Les mer om obligatorisk brikke for tunge kjøretøy.

På ferger med AutoPASS regnes takst ut fra kjøretøyets lengde. Dette gjelder også for bruk av brikken på Øresundsbron og Storebælt.

Hvordan legger jeg til en bil på eksisterende avtale?

Logg på "Min side".

Dersom du registrerer en ny avtale eller skal legge til et nytt kjøretøy som du ikke har brikke til, gå til «Brikker & Kjøretøy». Trykk «Legg til kjøretøy». Fyll ut informasjon om det nye kjøretøyet. Dersom dette er et norsk registreringsnummer vil informasjon om kjøretøyet komme opp og du har da mulighet til å sjekke at kjøretøydata stemmer overens med ditt registreringsnummer. Trykk «Lagre».

Brikke blir tilsendt i løpet av 10 dager til adressen registrert i din profil. Under «Profil» kan du legge til egen leveringsadresse for brikker. 

 

Hvordan endrer jeg bilnummer på brikken?

Du kan endre bil via "Min Side", husk å foreta endringen innen tre virkedager.

Har du f.eks. kjøpt nytt kjøretøy og ønsker å bruke en allerede eksisterende brikke i dette kjøretøyet, gå til «Brikker & Kjøretøy». Velg «Flytt brikke til annet kjøretøy». Velg hvilken brikke som skal flyttes til nytt kjøretøy og fyll inn nytt registreringsnummer. Dersom dette er et norsk registreringsnummer vil informasjon om kjøretøyet komme opp og du har da mulighet til å sjekke at kjøretøydata stemmer overens med ditt registreringsnummer. Trykk «Lagre».

Et kjøretøybytte kan tilbakedateres maks tre dager.

Fritak for elbil - hvordan fungerer det?

Elbiler er fritatt for betaling av bompenger, med unntak av Svinesundsforbindelsen.

Fritaket gjelder kun med gyldig AutoPASS-avtale og avlest brikke. Vi viser til AutoPASS-avtalens betingelser: 

2.9 Kunden har krav på rabatt og eventuelt fritak for passeringer når brikken er avlest og avtalen er gyldig. Rett til rabatt og eventuelt fritak bortfaller når avtalen sperres, dvs. ved overskredet kredittgrense, når ubetalt krav sendes til inkasso, manglende betaling av avtalt forskuddsbeløp, negativ saldo etter forskuddsavtale eller ved mangelfull adresse jamfør punkt 2.4. Fakturaer sendes etter dette til kjøretøyets eier.

3.2 Lyssignal ved passering av bomstasjon vil informere kunden om brikken er avlest. Dette gjelder ikke i bomstasjoner som har fått fritak fra å vise lyssignal.

Når du har registrert el-bilen på en AutoPASS-brikke fra et bompengeselskap, gjelder fritaket for alle bomanlegg.

Bilendring kan meldes på "Min side". Avtale kan tegnes her.

Når en el-bil er registrert på en AutoPASS-brikke, hentes opplysningene om bilens drivstoffklasse fra Motorovgnregisteret, og fritaket settes automatisk i systemet .

Brikkedepositum gjelder også for elbiler. Depositumet på brikken må betales innen tidsfristen for at fritaket skal gjelde. Hvis depositumet ikke betales, vil du fortsatt få faktura for alle passeringene.

Hvorfor får jeg etterskuddsfaktura istedet for forskuddsfaktura på min AutoPASS-avtale?

Stortinget har vedtatt en bompengereform for å forenkle og effektivisere innkreving av bompenger. Ett av elementene i reformen er å legge om takst- og rabattsystemet. Denne endringen ble høsten 2017 lokalpolitisk vedtatt for de fleste anlegg i Trøndelag – med unntak av Fosenferga.

Hovedkonsekvensen er at det ikke lenger er mulig å inngå avtale om forskuddsbetaling. Bompasseringer vil nå faktureres etterskuddsvis.

For mer informasjon om takster, fritak, timesregler og månedstak se www.vegamot.no/Rabatter_og_fritak.aspx

Endringene ble kunngjort 3. januar 2018 og 28. april, og iverksatt fra 1. februar og 1. juni 2018. Se annonse for Fosenvegene. Fv.714 Lakseveien og E6 Trondheim-Stjørdal her og for Miljøpakken her.

Hvorfor får jeg faktura på Vipps?

Fakturering fra Vegamot følger en prioriteringsliste som er som følger:

  1. Avtalegiro (gjelder kun AutoPASS-avtaler).
  2. eFaktura
  3. Vipps
  4. Digipost
  5. eBoks
  6. EHF (kun firma)
  7. E-postfaktura (gjelder kun AutoPASS-avtaler).
  8. Vanlig post

Dette betyr at når faktura genereres vil man først se om kunden har opprettet avtalegiro med Vegamot, dersom dette ikke er tilfellet vil man se om kunden har opprettet eFaktura, deretter Vipps, og så videre nedover listen. 

Dersom du har mottatt faktura kun i Vipps har du ikke opprettet avtalegiro eller eFaktura, men du har aktivert funksjonen "Motta faktura i Vipps". 

Om du har opprettet eFaktura og eFakturaen vises både i nettbanken og i Vipps, er dette på grunn av at Vipps har gjort endringer som gjør at eFaktura kommer opp i begge systemene. Denne endringen gjelder i først omgang for DnB, men vil etterhvert gjelde for de fleste banker. Det er valgfritt hvor man betaler eFakturaen.

Ønsker du ikke å motta faktura i Vipps må du slå av denne funksjonen. Da logger du inn på Vipps, trykker på ikonet øverst i venstre hjørne (dette er et ikon som enten er en siluett av en person eller et bilde du har valgt), deretter blar du litt nedover og huker av funksjonen "Motta faktura i Vipps". 

Vi ønsker å få flest mulig til å betale bompenger elektronisk. Det sparer miljøet og det gir Vegamot lavere portokostnader. Da blir det mer penger til vei, kollektivtrafikk og byutvikling.