Trøndelag Bomveiselskap | Fv. 715 Krinsvatn

Fv. 715 Krinsvatn | Kundeservice | Avtale

Avtale relaterte spørsmål og svar

Hva er månedstak?

Hvor finner jeg oversikt over mine faktura og betalingsopplysninger?

Dersom du har avtale, så finner du oversik over dine fakturaer og betalingsopplysninger på MinSide.

Klikk på avtalen det gjelder, f.eks Avtale 1. Dine siste fakturaer vil da ligge nederst på siden. Der vil du også finne betalingsinformasjon. Ved å trykke «Vis» kan du få opp fakturabilde, passeringer og eventuelt bilag med momsrefusjon.

Hvordan sier jeg opp avtalen min?

Oppsigelse må sendes skriftlig, via "Min Side" eller kontaktskjemaet på hjemmesiden.
Informasjon om refusjon av tilgodehavende og brikkedepositum får du i svaret på din oppsigelse. 

Hvordan fjerner jeg et kjøretøy fra avtalen?

Logg inn på MinSide. Du kan fjerne kjøretøy fra din avtale ved å klikke på den røde boksen ”Fjern Kjøretøy”. Fyll inn hvilket kjøretøy det gjelder og klikk så på «Fjern».

Merk at brikken fortsatt er aktiv og du kan bli belastet for passeringer med brikken. Brikken må derfor fjernes fra bil.

Ved å returnere brikken til oss vil avtalen på kjøretøyet bli avsluttet og brikkedepositum bli refundert.

Ønsker du å benytte brikken i annen bil kan du ta vare på brikken og gjenåpne denne på nytt kjøretøy.

Hvordan henter jeg ut passeringsdetaljer?

Passeringsopplysninger kan hentes ut på MinSide.
Klikk deg inn på avtalen det gjelder. Dersom du ønsker passeringer for en bestemt periode klikker du på «Vis passeringer».
Ønsker du passeringer tilknyttet en faktura klikker du på «Vis» under aktuell faktura.

Hvordan legge til en bil på eksisterende avtale?

Logg deg inn på MinSide. Gå inn på eksisterende avtale og trykk på boksen ”Legg til kjøretøy” Skriv inn informasjon om kjøretøyet og trykk lagre.

Ønsker du å bli fakturert separat for den nye bilen, gjør du som følger:

Avtalen er gyldig fra dagen du inngår avtale selv om du ikke har mottatt brikke ennå. Det tar normalt 7- 10 virkedager fra du tegner avtale til du mottar brikke i posten.

Hvordan endrer jeg bilnummer?

Du kan enkelt endre bil via MinSide, husk å foreta endringen innen tre virkedager.

> Logg deg inn på MinSide.
> Klikk på den lyseblå boksen «Endre kjøretøy».
> Fyll inn relevante data og klikk «Fullfør».
> Bilendringen er registrert.

Glemt passord? Få det tilsendt passordet på epost.

Hvordan endrer jeg adresse?

Har du avtale, kan du enkelt endre adresse via MinSide:

> Logg deg inn på MinSide
> Klikk på den brune boksen «Endre profil».
> I feltet «Fakturaadresse» fjerner du din gammel adresse og legger inn den nye.
> Når dette er gjort, klikker du «Lagre».

Det er ikke et krav at bileier må være den samme som avtaleinnehaver. Avtaleregisteret vårt er av den grunn ikke koblet opp mot opplysninger i Folkeregisteret eller Motorvognregisteret.
Har du ikke avtale, er det ikke mulig å endre fakturaadresse. Vi innhenter opplysninger fra Motorvognregisteret på bilens eier.

Hvordan avslutter jeg avtalen min?

Send oss en oppsigelse via MinSide og send brikken i retur.

Så fort vi mottar brikken i retur, vil du få refundert brikkedepositumet.

Hvordan endrer jeg avtalen min?

Du kan enkelt endre opplysninger på avtalen din via MinSide.

Ved å logge på MinSide kan du endre bilnummer, adresse og epostadresse.

Bilen min/skiltene mine er stjålet. Hva gjør jeg?

Logg på "Min side".

Gå til «Brikker & kjøretøy» og velg «Fjern Kjøretøy».

Du kan også ta kontakt med oss og vi sperrer brikken for videre bruk.

Dersom du søker refusjon for belastede passeringer må du sende kopi av anmeldt forhold.

Hvordan går jeg frem for å få fritaksavtale?

Med rett til fritak kan du passere gratis, så fremt du har en gyldig AutoPASSsavtale med fritak. El-biler og hydrogenbiler får automatisk fritak når de registreres på en avtale og det skal ikke sendes inn dokumentasjon. 

Ordningen med fritak er lovbestemt og gjelder buss i konsesjonert rute, utrykningskjøretøy, ambassadebiler, el-kjøretøy, hydrogenbiler med drivstoffkode 5 og forflytningshemmede med gyldig parkeringstillatelse.

Dersom du har parkeringsbevis for forflytningshemmede så får du fritak i bomringer tilknyttet byer. Det gis ikke fritak for bompenger på vei-, bro- og tunnelprosjekter.
Det gis fritak for forflytningshemmede i Miljøpakken.

Slik skaffer du deg en fritaksavtale:

  1. Jeg har en vanlig avtale som jeg ønsker å gjøre om til fritak: logg inn på "Min side" og velg "Kontakt oss". Velg fritak under emne. Oppgi bilnummer, brikkenummer og legg ved dokumentasjon.
  2. Jeg har ikke avtale fra før: Inngå en vanlig avtale online. Når avtalen er registrert, velg "Kontakt oss". Velg fritak under emne. Oppgi bilnummer, brikkenummer og legg ved dokumentasjon.

Dokumentasjon er kopi av begge sider av HC-kort, kopi av konsesjon eller kopi av vognkort som viser at kjøretøy er registrert som utrykningskjøretøy. Bompengeselskapet vil da registrere fritaket på avtalen.

Når fritaket er registrert på din brikke, vil du automatisk oppnå fritak i anlegg hvor dette gis.

Fritak for busser i konsesjonert rute og utrykningskjøretøy gjelder kun i bomanlegg der det er tegnet egen fritaksavtale for kjøretøyene.

Hvor kan jeg bruke AutoPASS-brikken min?

Med gyldig AutoPASS-avtale kan du passere gjennom alle AutoPASS/EasyGo-anlegg, både i Norge og i utlandet. Mer informasjon finner du på www.AutoPASS.no og www.EasyGo.com.

Hva koster det å skaffe seg AutoPASS-avtale?

Du betaler ikke noe ekstra for å ha avtale, kun 200 kr i depositum for brikken.

Dersom du tegner en avtale med forskuddsbetaling, må du betale inn forskuddsbeløpet for å få de avtalte rabattene ved passering av bomstasjonene.

Hva er fordelen med avtale?

Avtale

Ved gyldig avtale oppnås rabatt hos de fleste bompengeselskap i Norge. Les mer om rabatter hos de forskjellige bompengeselskapene her.  

Flere fordeler med gyldig Avtale:

  • Alle bompasseringer samlet på én faktura.
  • Avtalen/Brikken kan også benyttes på ferger og broer merket AutoPASS/EasyGO i Skandinavia.
  • Gratis passering med Elbil, les mer her.
  • Lavere takst med bobil over 3500 kg, les mer her.
  • Tilgang til alle passeringer og fakturaer samt muligheten til å administrere din avtale via “Min side”.
  • Ubegrenset antall kjøretøy på samme avtale.

dine fakturaer, hente ut passeringsoversikter, gjøre endringer på avtalen din etc.

Hvordan kan jeg kontrollere at jeg får rabatten jeg har krav på?

Logg på "Min side".

Du kan se passeringsdetaljer på to måter:

  1. Via «Faktura» og «Gå til passeringer». Du vil her få opp detaljer om passeringer knyttet til den bestemte faktura.
  2. Via «Passeringer». Du vil her kunne søke på passeringsdetaljer for en bestemt tidsperiode. Tidsperioden er begrenset til en måned. Ønsker du å hente ut passeringer for en lengre tidsperiode må du gjøre dette i flere omganger eller ta kontakt med ditt bompengeselskap.

Oversikten viser dato, klokkeslett, kjøretøyet, bompengeselskap, bomstasjonens navn og pris. Du har også mulighet til å eksportere disse til en excel-fil.     

Hvordan logger jeg på MinSide?

For å ta i bruk min side må du ha en e-postadresse.

Norske privat – og bedriftskunder, samt kunder med D-nummer, velger «Logg inn» og blir der sendt til innlogging med elektronisk ID.

Etter du velger «Logg inn» vil følgende side komme opp.

Benytt ønsket ID «Logg inn» og følg anvisningen.

Trykk her for å komme til "Min side".

Jeg får ingen lyssignal ved passering, hva kan dette skyldes?

Hvis brikken ikke leses av ved passering, kan dette skyldes:

  • Defekt brikke, brikken må byttes.
  • Etterskuddsavtale hvor kredittgrense er overskredet.
  • Brikkeplassering, brikke ikke plassert iht brukerveiledningen som fulgte med brikken. Se autopass.no .
  • Brikkeplassering, noen kjøretøy har frontruter som forhindrer radiobølger. Normalt har slike frontruter et skravert felt ved speilet som er beregnet for montering av brikke. For mer informasjon om plassering se kjøretøyets instruksjonsbok eller 
    for mer informasjon se brikkerelaterte spørsmål og svar. 
  • En midlertidig feil på bomstasjonen.

Er du i tvil om avtalen din er gyldig, anbefaler vi deg å logge deg på "MinSide" og sjekke avtalestatus.

Jeg har ikke tilgang til mine passeringsopplysninger?

Dersom du ikke får frem dine passeringsopplysninger på MinSide, kan det tyde på at du har bedt om automatisk sletting av passeringsopplysninger («sporfri avtale») når du har inngått avtalen din med oss. Dette innebærer at dine passeringsopplysninger automatisk slettes straks passeringen er belastet på din avtale.

Dersom du ønsker å ha oversikt over dine fremtidige passeringer kan du kontakte oss via "MinSide".

Bilen min er solgt. Hvorfor har jeg fått faktura?

Har du solgt bilen din, men ikke meldt fra om dette, risikerer du å motta faktura for passeringer gjort av ny bileier.

Avtalen din er knyttet til oppgitt bilnummer. Hvis du ikke melder fra om bilbytte, vil du fortsette å motta faktura for den gamle bilen din.

Du må melde fra direkte til oss ved endring eller oppsigelse av bilnummer. Dette kan gjøres enkelt via MinSide.

Hvordan tegner jeg en AutoPASS-avtale?

Avtale kan registreres her.

Avtalen er gyldig fra den dagen du inngår avtale.

Det vil ta omtrent en uke fra avtalen er inngått til brikken er mottatt i posten.

© Vegamot | Kontakt oss