Vegamot | AutoPASS-avtale

AutoPASS-avtale | Kundeservice | Avtale

Avtale

Hva er fordelen med avtale?

Avtale

Ved gyldig avtale oppnås rabatt hos de fleste bompengeselskap i Norge. Les mer om rabatter hos de forskjellige bompengeselskapene her.  

Flere fordeler med gyldig Avtale:

  • Alle bompasseringer samlet på én faktura.
  • Avtalen/Brikken kan også benyttes på ferger og broer merket AutoPASS/EasyGO i Skandinavia.
  • Gratis passering med elbil, les mer her.
  • Lavere takst med bobil over 3500 kg, les mer her.
  • Tilgang til alle passeringer og fakturaer samt muligheten til å administrere din avtale via “Min side”.
  • Ubegrenset antall kjøretøy på samme avtale.
 

Hvilke rabatter får jeg med AutoPASS-avtale?

 

Rabatt forutsetter gyldig AutoPASS-avtale og avlest brikke.

Vi viser til AutoPASS-avtalens betingelser: 

2.9 Kunden har krav på rabatt og eventuelt fritak for passeringer når brikken er avlest og avtalen er gyldig. Rett til rabatt og eventuelt fritak bortfaller når avtalen sperres, dvs. ved overskredet kredittgrense, når ubetalt krav sendes til inkasso, manglende betaling av avtalt forskuddsbeløp, negativ saldo etter forskuddsavtale eller ved mangelfull adresse jamfør punkt 2.4. Fakturaer sendes etter dette til kjøretøyets eier.

3.2 Lyssignal ved passering av bomstasjon vil informere kunden om brikken er avlest. Dette gjelder ikke i bomstasjoner som har fått fritak fra å vise lyssignal.

Vi tar forbehold om at de oppgitte rabattene kan endres. Oversikt over alle bompengeanleggene i Norge finnes på www.autopass.no og utenfor Norge på www.easygo.com.

 

 

Hvordan tegner jeg en avtale?

Avtale kan registreres her.

Avtalen er gyldig fra den dagen du inngår avtale.

Det vil ta omtrent en uke fra avtalen er inngått til brikken er mottatt i posten.

 

Hvor kan jeg bruke AutoPASS-brikken min?

Med gyldig avtale kan du passere gjennom alle AutoPASS/EasyGo-anlegg i Norge og i utlandet. Mer informasjon finnes på www.AutoPASS.no og www.EasyGo.com.

Hvordan registrerer jeg en fritaksavtale?

 

Med rett til fritak kan du passere gratis, så fremt du har en gyldig AutoPASSsavtale med fritak. El-biler og hydrogenbiler får automatisk fritak når de registreres på en avtale og det skal ikke sendes inn dokumentasjon. 

Ordningen med fritak er lovbestemt og gjelder buss i konsesjonert rute, utrykningskjøretøy, ambassadebiler, el-kjøretøy, hydrogenbiler med drivstoffkode 5 og forflytningshemmede med gyldig parkeringstillatelse.

Dersom du har parkeringsbevis for forflytningshemmede så får du fritak i bomringer tilknyttet byer. Det gis ikke fritak for bompenger på vei-, bro- og tunnelprosjekter.
Det gis fritak for forflytningshemmede i Miljøpakken.

Slik skaffer du deg en fritaksavtale:

  1. Jeg har en vanlig avtale som jeg ønsker å gjøre om til fritak: logg inn på "Min side" og velg "Kontakt oss". Velg fritak under emne. Oppgi bilnummer, brikkenummer og legg ved dokumentasjon.
  2. Jeg har ikke avtale fra før: Inngå en vanlig avtale online. Når avtalen er registrert, velg "Kontakt oss". Velg fritak under emne. Oppgi bilnummer, brikkenummer og legg ved dokumentasjon.

Dokumentasjon er kopi av begge sider av HC-kort, kopi av konsesjon eller kopi av vognkort som viser at kjøretøy er registrert som utrykningskjøretøy. Bompengeselskapet vil da registrere fritaket på avtalen.

Når fritaket er registrert på din brikke, vil du automatisk oppnå fritak i anlegg hvor dette gis.

Fritak for busser i konsesjonert rute og utrykningskjøretøy gjelder kun i bomanlegg der det er tegnet egen fritaksavtale for kjøretøyene.

Hvordan kan jeg passere bomstasjoner anonymt?

Dersom du ønsker å passere anonymt tegner du en sporfri AutoPASS-avtale. 

Passeringsdetaljene vil da bli slettet når passeringen er belastet avtalen.

Du får ikke registrert avtalen som sporfri, dette må bompengeselskapet gjøre for deg. Ta derfor kontakt med oss så snart du har tegnet avtale, slik at vi får ordnet dette. Har du allerede en avtale som du ønsker å endre til sporfri, endrer vi dette for deg.

Vi gjør oppmerksom på at passeringsopplysningene i disse tilfellene ikke vil være tilgjengelig for en senere kontroll, heller ikke ved en eventuell klage.

Man kan også risikere å ikke oppnå fordelen med timesregel dersom brikken ikke blir lest.

Vi viser til AutoPASS-avtalens betingelser: 

5.5 Når kunden har valgt avtale med sletting av passeringsopplysninger, innebærer dette at passeringsdata slettes straks passeringen er belastet en gyldig avtale. Etter sletting vil passeringsdata ikke kunne framskaffes, heller ikke ved eventuell klage.

Hvordan logger jeg på "Min side"?

For å ta i bruk min side må du ha en e-postadresse.

Norske privat – og bedriftskunder, samt kunder med D-nummer, velger «Logg inn» og blir der sendt til innlogging med elektronisk ID.

Etter du velger «Logg inn» vil følgende side komme opp.

Benytt ønsket ID «Logg inn» og følg anvisningen.

Trykk her for å komme til "Min side".

   

Hvordan kan jeg kontrollere at jeg får rabatten jeg har krav på?

Du kan innhente dine passeringsdetaljer via “Min side”.

Du kan se passeringsdetaljer på to måter:

  1. Via «Faktura» og «Gå til passeringer». Du vil her få opp detaljer om passeringer knyttet til den bestemte faktura.
  2. Via «Passeringer». Du vil her kunne søke på passeringsdetaljer for en bestemt tidsperiode. Tidsperioden er begrenset til en måned. Ønsker du å hente ut passeringer for en lengre tidsperiode må du gjøre dette i flere omganger eller ta kontakt med ditt bompengeselskap.

Oversikten viser dato, klokkeslett, kjøretøyet, bompengeselskap, bomstasjonens navn og pris. Du har også mulighet til å eksportere disse til en excel-fil.     

Hvordan henter jeg ut passeringsdetaljer?

Logg på "Min side".

Du kan se passeringsdetaljer på to måter:

  1. Via «Faktura» og «Gå til passeringer». Du vil her få opp detaljer om passeringer knyttet til den bestemte faktura.
  2. Via «Passeringer». Du vil her kunne søke på passeringsdetaljer for en bestemt tidsperiode. Tidsperioden er begrenset til en måned. Ønsker du å hente ut passeringer for en lengre tidsperiode må du gjøre dette i flere omganger eller ta kontakt med ditt bompengeselskap.

Oversikten viser dato, klokkeslett, kjøretøyet, bompengeselskap, bomstasjonens navn og pris. Du har også mulighet til å eksportere disse til en excel-fil.            

Hvorfor har jeg ikke tillgang til mine passeringsopplysninger?

Dersom passeringsopplysninger ikke fremkommer på “Min side” kan det tyde på at du har bedt om automatisk sletting av passeringsopplysninger («sporfri avtale») når du har inngått avtalen din med oss. Dette innebærer at dine passeringsopplysninger automatisk slettes straks passeringen er belastet din avtale.

Ta kontakt med oss om du ønsker å endre dette.

 

 

 

 

 

Hvordan endrer jeg bilnummer?

Du kan endre Kjøretøy via "Min Side", endringen gjelder fra dagen endringen foretaes.
Ved skifte av kjøretøy er kunden som avtalepart ansvarlig for påløpt passeringstakst inntil melding om endring av kjøretøy er mottatt av selskapet.

Har du f.eks. kjøpt nytt kjøretøy og ønsker å bruke en allerede eksisterende brikke i dette kjøretøyet, gå til «Brikker & Kjøretøy». Velg «Flytt brikke til annet kjøretøy». Velg hvilken brikke som skal flyttes til nytt kjøretøy og fyll inn nytt registreringsnummer. Dersom dette er et norsk registreringsnummer vil informasjon om kjøretøyet komme opp og du har da mulighet til å sjekke at kjøretøydata stemmer overens med ditt registreringsnummer. Trykk «Lagre».

Hvordan fjerner jeg et kjøretøy fra avtalen?

Logg på "Min side".

Har du solgt eller vraket et kjøretøy og brikken ikke skal flyttes til et nytt kjøretøy med en gang kan du under «Brikker & kjøretøy» velge «Fjern kjøretøy». Du får da to valg:

  1. Brikken skal ikke benyttes i annet kjøretøy ved en senere anledning - velg «Gjør opp brikken». Brikken vil da bli slettet fra avtalen og brikkedepositum vil godskrives saldo. Det kan ta noen dager før dette vises på Min side. Brikken skal da håndteres som miljøavfall eller sendes i retur til bompengeselskapet.
  2. Brikken skal benyttes i annet kjøretøy ved senere anledning - velg «Gjenbruk brikken». Brikken settes på vent og kan registreres på et annet kjøretøy ved en senere anledning.

Hvordan legge til en bil på eksisterende avtale?

Logg på "Min side".

Dersom du registrerer en ny avtale eller skal legge til et nytt kjøretøy som du ikke har brikke til, gå til «Brikker & Kjøretøy». Trykk «Legg til kjøretøy». Fyll ut informasjon om det nye kjøretøyet. Dersom dette er et norsk registreringsnummer vil informasjon om kjøretøyet komme opp og du har da mulighet til å sjekke at kjøretøydata stemmer overens med ditt registreringsnummer. Trykk «Lagre».

Brikke blir tilsendt i løpet av 10 dager til adressen registrert i din profil. Under «Profil» kan du legge til egen leveringsadresse for brikker. 

Hvordan endrer jeg adresse?

Logg på "Min side".

Gå til «Rediger profil» (øverst på siden). Legg inn ny adresse og trykk «Lagre». Din adresse er nå oppdatert.

Bilen min/skiltene mine er stjålet. Hva gjør jeg?

Logg på "Min side".

Gå til «Brikker & kjøretøy» og velg «Fjern Kjøretøy».

Du kan også ta kontakt med oss og vi sperrer brikken for videre bruk.

Dersom du søker refusjon for belastede passeringer må du sende kopi av anmeldt forhold.

Bilen min er solgt. Hvorfor har jeg fått faktura?

Har du solgt bilen din, men ikke meldt fra om dette, risikerer du å motta faktura for passeringer gjort av ny bileier.

Avtalen din er knyttet til oppgitt bilnummer. Hvis du ikke melder fra om bilbytte, vil du fortsette å motta faktura for den gamle bilen din.

Du må melde fra direkte til oss ved endring eller oppsigelse av bilnummer. Dette kan gjøres enkelt via MinSide.

 

Hvordan avslutter jeg avtalen min?

Logg på "Min side".

Gå til «Brikker & kjøretøy» og velg «Fjern Kjøretøy». Velg så «Gjør opp brikken». Alle kjøretøy/brikker på avtalen må fjernes. Når dette er gjort vil kundeservice hos bompengeselskapet i løpet av noen dager sperre hele avtalen og avregne den. Ved positiv saldo vil utbetaling skje i løpet av 40 dager.