Vegamot | Namdalsprosjektet

Namdalsprosjektet | Kundeservice | Brikke

Brikke

Hvordan og hvor monterer jeg brikken?

Her finner du en veiledning til hvordan og hvor du kan montere brikken din.

Nye brikketyper (fra sommeren 2014):

Gammel brikketype:

Bilmodell – hvor fester jeg brikken?

Det er viktig at AutoPASS-brikken monteres riktig. 

Mange frontruter har metallfilm (denne er ikke synlig) for å forhindre at dashbord og interiør ikke blir skadet av sollys. Disse frontrutene har et dedikert felt der AutoPASS-brikken skal festes. Dette området er som regel skravert svart  (sorte/grå prikker) ved bakspeilet.

Bilmodellene dette gjelder har ofte en beskrivelse av området i kjøretøyets instruksjonsbok.

Alle modellene til Peugeot, Citröen og Tesla har metallfilm i frontrutene. Andre biltyper har slike ruter på enkelte modeller - se liste nedenunder.

På de nye AutoPASS-brikkene er antennen bak det blå AutoPASS-merket. For at brikken skal leses, må den festes slik at det blå merket peker ut, og er innenfor det dedikerte området for plassering av brikken.

Hvordan finner jeg brikkenummeret mitt?

Brikkenummerets plassering avhenger av hvilken type brikke du har.

Nummeret på gamle norske brikker står etter L: og består av ti siffer. Eksempel L: 01 2345678 9

Nummeret på nye norske brikker består av 16 siffer.

 

Kan jeg bruke AutoPASS-brikken i utlandet?

AutoPASS-brikken kan benyttes ved passering av bomstasjoner i Sverige og Danmark. Passeringer med AutoPASS-brikken registreres på din avtale på samme måte som passeringer i Norge. Dette avhenger av avlest brikke og gyldig avtale.

Registreres en gyldig AutoPASS-brikke ved passering, oppnås bl.a. 8% rabatt på passeringer på Øresundsbron og 5% rabatt på passeringer på Storebælt. Ved å opprette tilleggsavtale hos disse selskapene oppnås høyere rabatt. Merk at priser for passeringer på broer og ferger i Sverige og Danmark beregnes ut fra lengde på kjøretøyet, ikke tillatt totalvekt.

Tjenesten for bruk av samme brikke i Norge, Sverige og Danmark heter EasyGo. Les mer om hvilke bompengeselskap som er inkludert i EasyGo-samarbeidet på www.easygo.com. 

Kjøretøy med tillatt totalvekt over 3,5 tonn (inkl. kjøretøy i kjøretøyklasse M1) kan bestille en EasyGo+ brikke, som også gjelder i Østerrike. Disse kjøretøyene trenger kun en brikke. Dersom kjøretøyet er registrert på avtaler i Norge, må EasyGo+ brikken også registreres på disse avtalene.

 

Hvordan fjerner jeg brikken?

Her finner du en beskrivelse utarbeidet av Statens vegvesen i forbindelse med nye brikker sommeren 2014.

 

Hvordan får jeg tilbake depositumet?

Logg på "Min side".

Har du solgt eller vraket et kjøretøy og brikken ikke skal flyttes til et nytt kjøretøy med en gang kan du under «Brikker & kjøretøy» velge «Fjern kjøretøy». Velg «Gjør opp brikken». Brikken vil da bli slettet fra avtalen og brikkedepositum vil godskrives saldo. Det kan ta noen dager før dette vises på "Min side". Brikken skal da håndteres som miljøavfall, eller sendes i retur til bompengeselskapet.

Hvordan kan jeg passere anonymt?

Dersom du ønsker å passere anonymt tegner du en sporfri AutoPASS-avtale. 

Passeringsdetaljene vil da bli slettet når passeringen er belastet avtalen.

Du får ikke registrert en avtale som sporfri, dette må bompengeselskapet gjøre for deg. Ta derfor kontakt med oss så snart du har tegnet avtale, slik at vi får ordnet dette. Har du allerede en avtale som du ønsker å endre til sporfri, endrer vi dette for deg.

Vi gjør oppmerksom på at passeringsopplysningene i disse tilfellene ikke vil være tilgjengelig for en senere kontroll, heller ikke ved en eventuell klage.

Man kan også risikere å ikke oppnå fordelen med timesregel dersom brikken ikke blir lest.

Vi viser til AutoPASS-avtalens betingelser: 

5.5 Når kunden har valgt avtale med sletting av passeringsopplysninger, innebærer dette at passeringsdata slettes straks passeringen er belastet en gyldig avtale. Etter sletting vil passeringsdata ikke kunne framskaffes, heller ikke ved eventuell klage.

Hvordan avslutter jeg avtalen min?

Logg på "Min side".

Gå til «Brikker & kjøretøy» og velg «Fjern Kjøretøy». Velg så «Gjør opp brikken». Alle kjøretøy/brikker på avtalen må fjernes. Når dette er gjort vil kundeservice hos bompengeselskapet i løpet av noen dager sperre hele avtalen og avregne den. Ved positiv saldo vil utbetaling skje i løpet av 40 dager.

Oppsigelse kan gjøres også per telefon (73 82 48 70) eller via kontaktskjema.

Dersom du har betalt depositum for brikken, vil dette refunderes om du oppgir brikkenummeret i din henvendelse. Brikkenummeret finner du på siden av brikken, dette starter enten med L: etterfulgt av 10 siffer eller med 9578 etterfulgt av 12 siffer.

Brikken kan håndteres som miljøavfall, eller hvis ønskelig, kan brikken sendes til Vegamot AS, Postboks 6052, 7434 Trondheim. Den kan også leveres på vårt kontor, Vegamot 4A på Moholt (åpningstider mandag-fredag 0800-1600).