Trøndelag Bomveiselskap | Namdalsprosjektet

Namdalsprosjektet | Kundeservice | Faktura

Faktura

Hvordan faktureres AutoPASS-avtalen?

Vegamot AS fakturerer bompasseringer belastet på AutoPASS-avtalen etterskuddsvis.

Avtaleinnehavere vil motta faktura hver måned så fremt man har passert for mer enn kr 400,- .

Dersom beløpet på faktura er mindre enn kr 400,- så vil vi avvente utsendelse av faktura i opp til tre måneder.

Etter endringer i takst - og rabattsystemet i 2018 er det ikke lenger er mulig å inngå avtale om forskuddsbetaling. 

Denne endringen var vedtatt som del en bompengereform for å forenkle og effektivisere innkreving av bompenger. Ett av elementene i reformen er å legge om takst- og rabattsystemet. Denne endringen ble høsten 2017 lokalpolitisk vedtatt for de fleste anlegg i Trøndelag – med unntak av Fosenferga.

Hvor finner jeg oversikt over mine faktura og betalingsopplysninger?

Logg på "Min side".

Gå til «Faktura». Her vil du kunne se dine fakturaer og søke på faktura for en bestemt periode. Ved å trykke på fakturalinjen vil du få opp betalingsinformasjon (KID, kontonummer, beløp). Trykker du på «Gå til passeringer» kan du se detaljer for de passeringene som er knyttet til fakturaen. Under «Vis faktura» vil du få opp en kopi av fakturaen i PDF format (midlertidig vil du ikke kunne få opp faktura knyttet til AvtaleGiro). Er faktura ikke betalt vil det stå «Faktura sendt». En purret faktura vil ha status «Faktura stoppet. Ny purring er laget».  Det vil ikke være mulig å trykke på «Gå til passeringer» på en purring, men den opprinnelige fakturaen vil fortsatt være tilgjengelig i oversikten hvor det er mulig å se passeringer. 

Hvor ofte får jeg tilsendt faktura?

Med AutoPASS-avtale fra Vegamot AS vil man motta faktura hver måned så fremt man har passert for mer enn kr 400,- .

Dersom beløpet på faktura er mindre enn kr 400,- så vil vi avvente utsendelse av faktura i opp til tre måneder.

Uten AutoPASS-avtale vil man motta faktura for passeringer annenhver måned.

Hvordan kan jeg kontrollere at jeg får rabatten jeg har krav på?

Logg på "Min side".

Du kan se passeringsdetaljer på to måter:

  1. Via «Faktura» og «Gå til passeringer». Du vil her få opp detaljer om passeringer knyttet til den bestemte faktura.
  2. Via «Passeringer». Du vil her kunne søke på passeringsdetaljer for en bestemt tidsperiode. Tidsperioden er begrenset til en måned. Ønsker du å hente ut passeringer for en lengre tidsperiode må du gjøre dette i flere omganger eller ta kontakt med ditt bompengeselskap.

Oversikten viser dato, klokkeslett, kjøretøyet, bompengeselskap, bomstasjonens navn og pris. Du har også mulighet til å eksportere disse til en excel-fil.     

Jeg har ikke tilgang til mine passeringsopplysninger?

Dersom du ikke får frem dine passeringsopplysninger på "Min side", kan det tyde på at du har bedt om automatisk sletting av passeringsopplysninger («sporfri avtale») når du har inngått avtalen din med oss. Dette innebærer at dine passeringsopplysninger automatisk slettes straks passeringen er belastet på din avtale.

Dersom du ønsker å ha oversikt over dine fremtidige passeringer kan du kontakte oss for å endre dette. 

Hvordan kan jeg få eFaktura?

Vegamot AS fakturerer ut i fra hvilken fakturakanal vi finner på hver enkelt kunde. Prioriteringen er slik:

  1. Avtalegiro (gjelder kun faktura på AutoPASS-avtaler).
  2. eFaktura
  3. Vipps
  4. Digipost
  5. EHF (kun firma)
  6. E-postfaktura (gjelder kun faktura på AutoPASS-avtaler).
  7. Print (vanlig post)

Dette betyr at systemet først vil forsøke å sende faktura som Avtalegiro, dersom kunden ikke har dette forsøkes eFaktura og så videre. For å motta faktura på e-post, må en gyldig e-postadresse være registrert på AutoPASS-avtalen.

Om du ønsker  eFaktura oppretter du dette etter at du har foretatt første betaling i din bank. Da vil de neste fakturaene gå direkte til din bank. eFakturareferanse for faktura fra Vegamot AS er ditt kundenummer med 000 foran, totalt 11 siffer.

Kan jeg få faktura på e-post?

Vegamot AS fakturerer ut i fra hvilken fakturakanal vi finner på hver enkelt kunde. Prioriteringen er slik:

  1. Avtalegiro (kun faktura på AutoPASS-avtale).
  2. eFaktura
  3. Vipps
  4. Digipost
  5. EHF (kun firma)
  6. E-postfaktura (kun faktura på AutoPASS-avtale).
  7. Print (vanlig post)

Dette betyr at systemet først vil forsøke Avtalegiro, dersom kunden ikke har dette forsøkes eFaktura og så videre. For å motta faktura på e-post, må en gyldig e-postadresse være registrert på AutoPASS-avtalen. Dersom fakturalink i e-posten ikke åpnes innen 4 dager sendes faktura i vanlig postgang, men det er mulighet for å se faktura via link i 30 dager.

Hvordan kan jeg få fakturaer via Digipost?

Vi fakturerer ut i fra hvilken fakturakanal vi finner på hver enkelt kunde. Prioriteringen er slik:

  1. Avtalegiro (kun faktura på AutoPASS-avtaler).
  2. eFaktura
  3. Vipps
  4. Digipost
  5. EHF (kun firma)
  6. E-postfaktura (kun faktura på AutoPASS-avtaler)
  7. Vanlig postgang

Dette betyr at systemet først vil forsøke Avtalegiro, dersom kunden ikke har dette forsøkes eFaktura og så videre. Dersom du ønsker å motta faktura på Digipost må du registrere deg hos Digipost. Vi gjør oppmerksom på at om du har Digipost vil vi ikke sende deg faktura på e-post eller i vanlig postgang. 

Hvordan finner jeg MVA beløpet på fakturaen?

Bompenger inneholder ikke MVA, men det er MVA på ferjer og på passeringer i enkelte utenlandske bompengeselskap.

Dersom du har fått en faktura med passeringer som inneholder MVA så kan du skrive ut bilaget ved å logge inn MinSide. Høgreklikk på Faktura, og under «skriv ut faktura» så velger du «bilag momsref».

Jeg har rett til fritak, men får likevel faktura?

For å ha rett til fritak for betaling av bompenger, må du ha en gyldig fritaksavtale. Dersom du har registrert en fritaksavtale, men mottar faktura for passeringer kan dette skyldes:

  • AutoPASS-avtalen eller brikken har blitt sperret
  • Utgått gyldighet på registrert HC-kort
  • Bilendring ikke meldt inn på avtale

Vennligst ta kontakt med oss dersom du mottar faktura på avtale som skal ha fritak.

Har du ikke fritak per i dag, men har rett på fritaksavtale?

  1. Jeg har en vanlig avtale som jeg ønsker å gjøre om til fritak: logg inn på "Min side" og velg "Kontakt oss". Velg fritak under emne. Oppgi bilnummer, brikkenummer og legg ved dokumentasjon.
  2. Jeg har ikke avtale fra før: Inngå en vanlig avtale online. Når avtalen er registrert, velg "Kontakt oss". Velg fritak under emne. Oppgi bilnummer, brikkenummer og legg ved dokumentasjon.

Dokumentasjon er kopi av begge sider av HC-kort (må ha gyldighet på 2 år eller mer), kopi av konsesjon eller kopi av vognkort som viser at kjøretøy er registrert som utrykningskjøretøy. Bompengeselskapet vil da registrere fritaket på avtalen.

Når fritaket er registrert på din brikke, vil du automatisk oppnå fritak i anlegg hvor dette gis. Parkeringskort gir fritak i bomringer tilknyttet byer.

Fritak for busser i konsesjonert rute og utrykningskjøretøy gjelder kun i bomanlegg der det er tegnet egen fritaksavtale for kjøretøyene.

Bilen min er solgt. Hvorfor har jeg fått faktura?

Har du solgt bilen din, men ikke meldt fra om dette, risikerer du å motta faktura for passeringer gjort av ny bileier.

Avtalen din er knyttet til oppgitt bilnummer. Hvis du ikke melder fra om bilbytte, vil du fortsette å motta faktura for den gamle bilen din.

Du må melde fra direkte til oss ved endring eller oppsigelse av bilnummer. Dette kan gjøres via "Min Side".

Har du ikke AutoPASS-brikke, sendes fullprisfaktura til den som står som registrert eier hos Motorvognregisteret på passeringstidspunktet.

Jeg har blitt fakturert for en passering på et sted jeg aldri har vært. Hva kan ha skjedd?

Dersom du har mottatt en faktura for en passering et sted du ikke har vært, kan det være at registreringsnummeret har blitt avlest feil.

Dersom kjøretøyet ikke har AutoPASS-brikke eller denne ikke er blitt avlest, tar vi bilde av registreringsnummeret ved passering. Det kan en sjelden gang forekomme at systemet tolker tall eller bokstaver feil, med den følgen at man som bilist kan få faktura for passeringer man ikke har gjort.

Ser dette ut til å ha skjedd i ditt tilfelle, kan man kontakte oss via kontaktskjemaet.