Gå til innholdet
E6 Vindåsliene

Faktura relaterte spørsmål og svar

Dersom du har etterskuddsavtale hos Vegamot AS vil du motta faktura hver måned så fremt du har passert for mer enn 100,- Dersom beløpet på faktura er mindre enn 100,- så vil vi avvente utsendelse av faktura i opp til tre måneder.

Dersom du ikke har avtale, så blir faktura for passeringer sendt ut annehver måned.

Dersom du har AutoPASS-avtale kan du få oversikt over dine fakturaer ved å logge inn på "Min side".

Gå til «Faktura». Her vil du kunne se dine fakturaer og søke på faktura for en bestemt periode. Ved å trykke på fakturalinjen vil du få opp betalingsinformasjon (KID, kontonummer, beløp). Trykker du på «Gå til passeringer» kan du se detaljer for de passeringene som er knyttet til fakturaen. Under «Vis faktura» vil du få opp en kopi av fakturaen i PDF format (midlertidig vil du ikke kunne få opp faktura knyttet til AvtaleGiro). Er faktura ikke betalt vil det stå «Faktura sendt». En purret faktura vil ha status «Faktura stoppet. Ny purring er laget».  Det vil ikke være mulig å trykke på «Gå til passeringer» på en purring, men den opprinnelige fakturaen vil fortsatt være tilgjengelig i oversikten hvor det er mulig å se passeringer. 

Dersom du ikke har AutoPASS-avtale og mottar fullprisfaktura, må du ta kontakt med oss for å få kopier/sjekke fakturainformasjon. Vi gjør oppmerksom på at slik informasjon kan kun deles med eier av kjøretøy i Motorvognregisteret.

For å ha rett til fritak for betaling av bompenger, må du ha en gyldig fritaksavtale. Dersom du har registrert en fritaksavtale, men mottar faktura for passeringer kan dette skyldes:

  • AutoPASS-avtalen eller brikken har blitt sperret
  • Utgått gyldighet på registrert HC-kort
  • Bilendring ikke meldt inn på avtale

Vennligst ta kontakt med oss dersom du mottar faktura på avtale som skal ha fritak.

Har du ikke fritak per i dag, men har rett på fritaksavtale?

  1. Jeg har en vanlig avtale som jeg ønsker å gjøre om til fritak: logg inn på "Min side" og velg "Kontakt oss". Velg fritak under emne. Oppgi bilnummer, brikkenummer og legg ved dokumentasjon.
  2. Jeg har ikke avtale fra før: Inngå en vanlig avtale online. Når avtalen er registrert, velg "Kontakt oss". Velg fritak under emne. Oppgi bilnummer, brikkenummer og legg ved dokumentasjon.

Dokumentasjon er kopi av begge sider av HC-kort (må ha gyldighet på 2 år eller mer), kopi av konsesjon eller kopi av vognkort som viser at kjøretøy er registrert som utrykningskjøretøy. Bompengeselskapet vil da registrere fritaket på avtalen.

Når fritaket er registrert på din brikke, vil du automatisk oppnå fritak i anlegg hvor dette gis. Parkeringskort gir fritak i bomringer tilknyttet byer.

Fritak for busser i konsesjonert rute og utrykningskjøretøy gjelder kun i bomanlegg der det er tegnet egen fritaksavtale for kjøretøyene.

Det er ikke lenger egne avtaler for Krinsvatn, da disse ble samlet under Trondheimsprosjektene februar 2018. Avtalen gir 20% rabatt ved passering av bomstasjonen i Laksevegen.

Dersom du ikke har egen avtale sendes det fullprisfaktura. Fullprisfaktura sendes pr. print (eller e-post dersom e-postadressen er registrert hos oss).

Dersom du har AutoPASS-avtale under Trondheimsprosjektene faktureres det ut i fra hvilken fakturakanal vi finner på hver enkelt AutoPASS-kunde. Prioriteringen er slik:

  1. Avtalegiro (kun for faktura på AutoPASS-avtaler).
  2. eFaktura
  3. Vipps
  4. Digipost
  5. EHF (kun firma)
  6. E-postfaktura (kun for faktura på AutoPASS-avtaler).
  7. Vanlig postgang

Dette betyr at systemet først vil forsøke Avtalegiro, dersom kunden ikke har dette forsøkes eFaktura og så videre. For å motta faktura på e-post, må en gyldig e-postadresse være registrert på AutoPASS-avtalen. 

Vegamot AS fakturerer bompasseringer belastet på AutoPASS-avtalen etterskuddsvis.

Avtaleinnehavere vil motta faktura hver måned så fremt man har passert for mer enn kr 400,- .

Dersom beløpet på faktura er mindre enn kr 400,- så vil vi avvente utsendelse av faktura i opp til tre måneder.

Etter endringer i takst - og rabattsystemet i 2018 er det ikke lenger er mulig å inngå avtale om forskuddsbetaling. 

Denne endringen var vedtatt som del en bompengereform for å forenkle og effektivisere innkreving av bompenger. Ett av elementene i reformen er å legge om takst- og rabattsystemet. Denne endringen ble høsten 2017 lokalpolitisk vedtatt for de fleste anlegg i Trøndelag – med unntak av Fosenferga.

Logg på "Min side".

Du kan se passeringsdetaljer på to måter:

  1. Via «Faktura» og «Gå til passeringer». Du vil her få opp detaljer om passeringer knyttet til den bestemte faktura.
  2. Via «Passeringer». Du vil her kunne søke på passeringsdetaljer for en bestemt tidsperiode. Tidsperioden er begrenset til en måned. Ønsker du å hente ut passeringer for en lengre tidsperiode må du gjøre dette i flere omganger eller ta kontakt med ditt bompengeselskap.

Oversikten viser dato, klokkeslett, kjøretøyet, bompengeselskap, bomstasjonens navn og pris. Du har også mulighet til å eksportere disse til en excel-fil.     

Når utestående avtalekrav sendes til inkasso sperres avtalen og man oppnår ikke lenger fordeler som rabatt, fritak, timesregel eller månedstak ved passering.
Når melding om betalt inkassokrav mottas fra inkassoselskapet gjenåpnes avtalen automatisk og alle fordeler gjenopprettes.

Faktura for passeringer foretatt i periode avtale er sperret vil sendes til registrert bileier i Kjøretøyregisteret.

Har du solgt bilen din, men ikke meldt fra om dette, risikerer du å motta faktura for passeringer gjort av ny bileier.

Avtalen din er knyttet til oppgitt bilnummer. Hvis du ikke melder fra om bilbytte, vil du fortsette å motta faktura for den gamle bilen din.

Du må melde fra direkte til oss ved endring eller oppsigelse av bilnummer. Dette kan gjøres via "Min Side".

Har du ikke AutoPASS-brikke, sendes fullprisfaktura til den som står som registrert eier hos Motorvognregisteret på passeringstidspunktet.

Dersom du har mottatt en faktura for en passering et sted du ikke har vært, kan det være at registreringsnummeret har blitt avlest feil.

Dersom kjøretøyet ikke har AutoPASS-brikke eller denne ikke er blitt avlest, tar vi bilde av registreringsnummeret ved passering. Det kan en sjelden gang forekomme at systemet tolker tall eller bokstaver feil, med den følgen at man som bilist kan få faktura for passeringer man ikke har gjort.

Ser dette ut til å ha skjedd i ditt tilfelle, kan man kontakte oss via kontaktskjemaet.

Kjøretøy som blir fraktet gjennom bomringen på en bergingsbil, må huske å fjerne brikken fra kjøretøyet, slik at brikken ikke blir lest ved passering.

Dersom kjøretøyet passerer uten brikke, så blir det tatt bilde av passeringen, og bilde av kjøretøy som blir fraktet på bergingsbil blir slettet.

Dersom kjøretøy passerer med brikke, så blir det ikke tatt bilde av passeringen. Da er det heller ingen mulighet for å verifisere at dette kjøretøyet ikke passerte bomstasjonen på egne hjul.

Til info så vil et kjøretøy som blir tauet gjennom bomringen, måtte betale for passeringen.

Regelen er slik at et kjøretøy som passerer bomstasjonen med alle fire hjulene i bakken, må betale for passering.