Gå til innholdet

Faktura

Samtykke er gjort enten ved å trykke «Ja takk til alle» i nettbanken (funksjonen kan ha ulike navn), eller ved å ha funksjonen «Alltid Vipps e-faktura» aktiv i app’en Vipps.

Når dette er aktivert kan fakturaleverandører som tilbyr eFaktura sende faktura automatisk til nettbanken uten at egen avtale opprettes.

Dersom funksjonen «Alltid VIPPS eFaktura» er aktivert i VIPPS App vil faktura også leveres på VIPPS

Dette er en avtale mellom kunde og dens bankforbindelse. Ønskes ikke faktura levert på denne måten, må funksjonen deaktiveres .

Slik kan funksjonen deaktiveres:

Nettbank: Gå til «innstillinger», opphev funksjon eller kontakt din bankforbindelse

VIPPS: Gå til «profil» - «Regninger og eFaktura» - deaktiver funksjonen «Alltid VIPPS eFaktura»

Du kan enkelt opprette eFaktura i nettbanken din.

Neste gang du betaler en faktura fra oss, vil du få spørsmål om du ønsker å opprette avtale med eFaktura. Bekreft dette, og du vil motta neste faktura som eFaktura.

Du kan også lese mer på www.efaktura.no.

 

Faktura sendes i henhold til prioritert fakturakanal:

  1. EHF (Elektronisk Handelsformat for firma)
  2. eFaktura/VIPPS eFaktura
  3. Digipost
  4. Per post

Faktura sendes til første aktive fakturakanel som er registrert med referanser tilknyttet kundeforholdet.

Dette betyr at systemet først vil forsøke EHF, dersom kunden ikke har dette forsøkes E-faktura og så videre. Dersom du ønsker å motta faktura på Digipost må du registrere deg hos Digipost

For å ha rett til fritak for betaling av bompenger, må du ha en gyldig AutoPASS avtale og fritaket registrert på brikken.

Hvis du fortsatt mottar faktura for passeringer kan dette skyldes:

  • AutoPASS-avtalen eller brikken har blitt sperret
  • Utgått gyldighet på registrert HC-kort
  • Bilendring ikke meldt inn på avtale

Vennligst ta kontakt med oss dersom du mottar faktura på avtale som skal ha fritak.

 

 

Dersom du har mottatt en faktura for en passering et sted du ikke har vært, kan det være at registreringsnummeret har blitt avlest feil.

Dersom kjøretøyet ikke har AutoPASS-brikke eller denne ikke er blitt avlest, tar vi bilde av registreringsnummeret ved passering. Det kan en sjelden gang forekomme at systemet tolker tall eller bokstaver feil, med den følgen at man som bilist kan få faktura for passeringer man ikke har gjort.

Ser dette ut til å ha skjedd i ditt tilfelle, kan man kontakte oss via kontaktskjemaet.

Kjøretøy som blir fraktet gjennom bomringen på en bergingsbil, må huske å fjerne brikken fra kjøretøyet, slik at brikken ikke blir lest ved passering.

Dersom kjøretøyet passerer uten brikke, så blir det tatt bilde av passeringen, og bilde av kjøretøy som blir fraktet på bergingsbil blir slettet.

Dersom kjøretøy passerer med brikke, så blir det ikke tatt bilde av passeringen. Da er det heller ingen mulighet for å verifisere at dette kjøretøyet ikke passerte bomstasjonen på egne hjul.

Til info så vil et kjøretøy som blir tauet gjennom bomringen, måtte betale for passeringen.

Regelen er slik at et kjøretøy som passerer bomstasjonen med alle fire hjulene i bakken, må betale for passering.

Veiledning for nedlasting av personvernsensitiv informasjon fra Vegamot AS

Fremgangsmåte for å åpne e-poster og filer fra WeTransfer.com med passordbeskyttelse:

1. Motta e-posten
- Sjekk e-postinnboksen din for en melding fra WeTransfer (sendt fra "noreply@wetransfer.com").
- Sørg for at e-posten ikke havner i søppelpost/spam-mappen.

2. Motta passordet på SMS
- Samtidig som du mottar e-posten, vil du få en SMS fra oss som inneholder et passord.
- Passordet er nødvendig for å åpne filene.

3. Åpne e-posten
- Klikk på e-posten for å åpne den.
- Du vil se en melding om at noen har delt filer med deg, sammen med en nedlastingsknapp eller lenke.

4. Verifiser avsenderen
- Sørg for at du stoler på avsenderen før du laster ned filene.
- Hvis noe virker mistenkelig, kontakt avsenderen for bekreftelse.

5. Klikk på nedlastingslenken
- Klikk på "Get your files" eller tilsvarende knapp/lenke i e-posten.
- Dette åpner en nettside hos WeTransfer.

6. Skriv inn passordet
- På WeTransfer-nettsiden vil du bli bedt om å skrive inn passordet som du har mottatt på SMS.
- Skriv inn passordet og klikk "Continue", "Fortsett" eller tilsvarende knapp for å få tilgang til filene.

7. Last ned filene
- Når passordet er bekreftet, klikker du "Download" for å laste ned.
- Filene vil lagres i standard nedlastingsmappe på enheten din (f.eks. "Nedlastinger").

8. Pakke ut zip-filer (hvis nødvendig)
- Hvis det er flere filer som er lastet ned samtidig vil de lastes ned i en zip-mappe, høyreklikk på zip-filen og velg "Pakk ut" eller tilsvarende kommando for å åpne innholdet.

9. Åpne filene
- Finn filene i nedlastingsmappen, og åpne dem med passende programvare (f.eks. PDF-leser, bildeviser, tekstbehandler).

Viktige tips:
- Oppbevar informasjon sikkert: Del ikke SMS-passordet eller nedlastingslenken med andre.
- Kontakt support ved problemer: Hvis du opplever vanskeligheter, kan du kontakte oss eller IT-avdelingen for hjelp.

 

 

 

Vi bruker WeTransfer for våre kunder fordi det gir en sikker, effektiv og brukervennlig måte å overføre filer på. Her er noen grunner til hvorfor vi har valgt denne tjenesten:

1. Enkelhet: WeTransfer har et intuitivt og enkelt brukergrensesnitt, noe som gjør det lett for både oss og kundene våre å sende og motta filer uten tekniske hindringer.

2. Sikkerhet: Med kryptering under overføring og muligheten for passordbeskyttelse, kan vi sikre at sensitive data forblir private og kun tilgjengelige for autoriserte mottakere.

 

WeTransfer er en tjeneste som bruker kryptering for å beskytte filene dine under overføring. Kryptering er en sikkerhetsprosess som omdanner data til en kode for å forhindre uautorisert tilgang. Dette betyr at filene dine er beskyttet mot avlytting mens de sendes over internett.
I tillegg tilbyr WeTransfer muligheten til å legge til et passord for ekstra sikkerhet. Når vi beskytter en fil med et passord, må mottakeren skrive inn dette passordet for å få tilgang til og laste ned filene. Dette gir et ekstra lag med beskyttelse, spesielt når du sender sensitive eller konfidensielle data. Passordbeskyttelse sikrer at kun de som har passordet, kan åpne filene, noe som gir deg mer kontroll over hvem som har tilgang til innholdet ditt.