Gå til innholdet
Miljøpakken Trondheim|Spørsmål / Svar|Faktura

Faktura

Samtykke er gjort enten ved å trykke «Ja takk til alle» i nettbanken (funksjonen kan ha ulike navn), eller ved å ha funksjonen «Alltid Vipps e-faktura» aktiv i app’en Vipps.

Når dette er aktivert kan fakturaleverandører som tilbyr eFaktura sende faktura automatisk til nettbanken uten at egen avtale opprettes.

Dersom funksjonen «Alltid VIPPS eFaktura» er aktivert i VIPPS App vil faktura også leveres på VIPPS

Dette er en avtale mellom kunde og dens bankforbindelse. Ønskes ikke faktura levert på denne måten, må funksjonen deaktiveres .

Slik kan funksjonen deaktiveres:

Nettbank: Gå til «innstillinger», opphev funksjon eller kontakt din bankforbindelse

VIPPS: Gå til «profil» - «Regninger og eFaktura» - deaktiver funksjonen «Alltid VIPPS eFaktura»

Du kan enkelt opprette eFaktura i nettbanken din.

Neste gang du betaler en faktura fra oss, vil du få spørsmål om du ønsker å opprette avtale med eFaktura. Bekreft dette, og du vil motta neste faktura som eFaktura.

Du kan også lese mer på www.efaktura.no.

 

Faktura sendes i henhold til prioritert fakturakanal:

  1. EHF (Elektronisk Handelsformat for firma)
  2. eFaktura/VIPPS eFaktura
  3. Digipost
  4. Per post

Faktura sendes til første aktive fakturakanel som er registrert med referanser tilknyttet kundeforholdet.

Dette betyr at systemet først vil forsøke EHF, dersom kunden ikke har dette forsøkes E-faktura og så videre. Dersom du ønsker å motta faktura på Digipost må du registrere deg hos Digipost

For å ha rett til fritak for betaling av bompenger, må du ha en gyldig AutoPASS avtale og fritaket registrert på brikken.

Hvis du fortsatt mottar faktura for passeringer kan dette skyldes:

  • AutoPASS-avtalen eller brikken har blitt sperret
  • Utgått gyldighet på registrert HC-kort
  • Bilendring ikke meldt inn på avtale

Vennligst ta kontakt med oss dersom du mottar faktura på avtale som skal ha fritak.

 

 

Dersom du har mottatt en faktura for en passering et sted du ikke har vært, kan det være at registreringsnummeret har blitt avlest feil.

Dersom kjøretøyet ikke har AutoPASS-brikke eller denne ikke er blitt avlest, tar vi bilde av registreringsnummeret ved passering. Det kan en sjelden gang forekomme at systemet tolker tall eller bokstaver feil, med den følgen at man som bilist kan få faktura for passeringer man ikke har gjort.

Ser dette ut til å ha skjedd i ditt tilfelle, kan man kontakte oss via kontaktskjemaet.

Kjøretøy som blir fraktet gjennom bomringen på en bergingsbil, må huske å fjerne brikken fra kjøretøyet, slik at brikken ikke blir lest ved passering.

Dersom kjøretøyet passerer uten brikke, så blir det tatt bilde av passeringen, og bilde av kjøretøy som blir fraktet på bergingsbil blir slettet.

Dersom kjøretøy passerer med brikke, så blir det ikke tatt bilde av passeringen. Da er det heller ingen mulighet for å verifisere at dette kjøretøyet ikke passerte bomstasjonen på egne hjul.

Til info så vil et kjøretøy som blir tauet gjennom bomringen, måtte betale for passeringen.

Regelen er slik at et kjøretøy som passerer bomstasjonen med alle fire hjulene i bakken, må betale for passering.