Gå til innholdet

Aktuelle spørsmål

AutoPASS er det norske systemet for innkreving av bompenger. Det eies av Statens Vegvesen.

Det er omtrent 230 bomstasjoner i Norge der du kan betale med AutoPASS-brikke. Alle disse bomstasjonene er merket med "AutoPASS". Rabatter og fritak forutsetter gyldig avtale og avlest brikke.

Ved passeringer i automatiske bomstasjoner uten AutoPASS-avtale blir det tatt bilde av bilskiltet. Registreringsnummeret på bilskiltet blir kontrollert i motorvognregisteret til Statens Vegvesen. Bileier får tilsendt faktura som inneholder opplysning om passering, kjøretøy og skyldig beløp. 

AutoPASS-samvirke er AutoPASS samarbeidet mellom alle bompengeselskapene i Norge. Det er det som gjør at du kan ha avtale hos et selskap og oppnå samme fordeler ved passering i alle bomanleggene i Norge.

Se mer på www.autopass.no

 

 

Med AutoPASS-avtale oppnås rabatt hos de fleste bompengeselskap i Norge.
Det har ikke noe å si hvor du bestiller brikken – du får samme rabatt på vei og ferje uansett, forutsatt gyldig avtale og brikke.
Oversikt over alle brikkeutsteder finner du her.

 

AutoPASS-brikke og gyldig avtale er obligatorisk for kjøretøy med tillatt totalvekt over 3,5 tonn som er registrert eller leaset av foretak, stat, kommuner, fylkeskommuner samt kjøretøy som er registrert på privatpersoner og brukes i næringsvirksomhet.

Hvis du er usikker på om kjøretøyet brukes i næring anbefales det at du inngår avtale med AutoPASS-brikke for å unngå usikkerhet i en kontrollsituasjon.

AutoPASS-brikken må benyttes i kjøretøyet den er registrert på. Dersom AutoPASS-brikken flyttes til et annet kjøretøy må avtalen endres. Det gis gebyr ved kontroll dersom brikkenummeret er knyttet til et annet registreringsnummer enn den benyttes i. Registreringsnummer kan endres på “Min side” hos ditt bompengeselskap.

Påbudet gjelder på hele det norske offentlige vegnettet.

Påbudet gjelder ikke militære kjøretøy tilknyttet NATO, NATO styrker i Partnerskap for fred og kjøretøy tilpasset militært formål som er eid av forsvaret.

Ytterligere informasjon om obligatorisk AutoPASS-brikke finner du her.

 

Priser og rabatter hos de forskjellige bompengeselskapene er avhengig av hvilken takstgruppe kjøretøyet tilhører.

Disse takstgruppene gjelder ved passering i bomstasjoner i Norge:

TAKSTGRUPPE 1

  • Kjøretøy med tillatt totalvekt til og med 3,5 tonn, samt alle biler uavhengig av vekt i kjøretøygruppe M1. For at kjøretøy over 3,5 tonn skal inngå i takstgruppe 1 stilles det krav om AutoPASS-brikke og gyldig avtale.

TAKSTGRUPPE 2

  • Kjøretøy med tillatt totalvekt over 3,5 tonn, med unntak av biler som er registrert i kjøretøygruppe M1 (med gyldig avtale).
  • Kjøretøy med tillatt totalvekt over 3,5 tonn som brukes i næring: det er obligatorisk for alle kjøretøy over 3,5 tonn som benyttes i næring i Norge å ha AutoPASS-brikke med gyldig avtale for takstgruppe 2. Les mer om obligatorisk brikke for tunge kjøretøy.

På ferger med AutoPASS regnes takst ut fra kjøretøyets lengde. Dette gjelder også for bruk av brikken på Storebælt.

 

Kjøretøygruppe M1

Kjøretøygruppe M1 inkluderer biler for persontransport med maks åtte sitteplasser i tillegg til førersetet. De fleste bobiler, campingbiler og enkelte andre større personbiler er inkludert i denne kjøretøygruppen.

Ny ordning for takstberegning:

Den  4. april 2016 ble det innført en ny ordning fører til at biler over 3500 kg i gruppe M1 kan få samme takst som biler under 3500 kg
Det stilles da krav gyldig avtale og avlest brikke. Vi viser til avtalebetingelsene:

2.9 Kunden har krav på rabatt og eventuelt fritak for passeringer når brikken er avlest og avtalen er gyldig. Rett til rabatt og eventuelt fritak bortfaller når avtalen sperres, dvs. ved overskredet kredittgrense, når ubetalt krav sendes til inkasso eller ved mangelfull adresse jamfør punkt 2.4. Fakturaer sendes etter dette til kjøretøyets eier.

For å skaffe deg brikke, skal du velge «Lett kjøretøy – under 3.500kg» når du tegner avtale.

NORSKE BILER

Norske biler i kjøretøygruppe M1, med AutoPASS-brikke og gyldig avtale, inngår automatisk i takstgruppe 1.

UTENLANDSKREGISTRERTE BILER MED AUTOPASS-BRIKKE

Eiere av utenlandskregistrerte biler i kjøretøygruppe M1, med AutoPASS-brikke og gyldig avtale, må kontakte bompengeselskapet sitt for å sikre at de blir belastet i takstgruppe 1.

MED ANDRE TYPER EASYGO-BRIKKER

Eiere av biler over 3500 kg i kjøretøygruppe M1, som bruker andre typer EasyGo-brikker enn AutoPASS, må ta kontakt med sin brikkeutsteder for å sikre at de blir belastet i takstgruppe 1 ved bompasseringer i Norge.

 

 

Rabatt for el-biler forutsetter gyldig AutoPASS-avtale og montert AutoPASS-brikke. Uten avtale og brikke blir el-bil avkrevd passeringstakst i bomstasjoner. 

 

Plikt til å betale bompenger følger av forskrift om betaling av bompenger av 28. november 2016 nr. 1418, gitt med hjemmel i vegloven § 27.

 

  • I enkelte anlegg har el-biler egen takst. Dette gjelder bomringer med miljødifferensierte takster slik som hos Fjellinjen (Oslo) og  i Bergen. Her vil el-bil uten gyldig Auto-Passavtale måtte betale takst for el-bil. Med gyldig AutoPASS-avtale vil el-biler få 20% rabatt på denne taksten.
  • I andre anlegg gis det rabatt i henhold til takstvedtak for det enkelte anlegg for el- biler som har gyldig AutoPASS-avtale. Passerer man stasjonen med el-bil uten gyldig AutoPASS-avtale fører dette til at man betaler høyeste takst for takstklasse (Takstklasse 1 - Kjøretøy med tillatt totalvekt til og med 3500 kg. Takstklasse 2 - Kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg.)

Vi viser til følgende retningslinjer i Veileder for bompengeprosjekter 010919:

  • Alle rabatter betinger bruk av elektronisk brikke og gyldig brikkeavtale.
  • Nullutslippskjøretøy: Det gis 50-100 prosent rabatt i hver takstgruppe avhengig av hva som er bestemt lokalpolitisk for det enkelte bompenge prosjektet. For takstgruppe 1 gis rabatten etter fratrekk av brikkerabatt.

AutoPASS-avtalen Punkt 2.9:

«Kunden har krav på rabatt og eventuelt fritak for passeringer når brikken er avlest og avtalen er gyldig. Rett til rabatt og eventuelt fritak bortfaller når avtalen sperres, dvs. ved overskredet kredittgrense, når ubetalt krav sendes til inkasso, manglende betaling av avtalt forskuddsbeløp, negativ saldo etter forskuddsavtale eller ved mangelfull adresse jamfør punkt 2.4. Fakturaer sendes etter dette til kjøretøyets eier.»

 

 

 

 

WeTransfer er en tjeneste som bruker kryptering for å beskytte filene dine under overføring. Kryptering er en sikkerhetsprosess som omdanner data til en kode for å forhindre uautorisert tilgang. Dette betyr at filene dine er beskyttet mot avlytting mens de sendes over internett.
I tillegg tilbyr WeTransfer muligheten til å legge til et passord for ekstra sikkerhet. Når vi beskytter en fil med et passord, må mottakeren skrive inn dette passordet for å få tilgang til og laste ned filene. Dette gir et ekstra lag med beskyttelse, spesielt når du sender sensitive eller konfidensielle data. Passordbeskyttelse sikrer at kun de som har passordet, kan åpne filene, noe som gir deg mer kontroll over hvem som har tilgang til innholdet ditt.

 

 

Vi bruker WeTransfer for våre kunder fordi det gir en sikker, effektiv og brukervennlig måte å overføre filer på. Her er noen grunner til hvorfor vi har valgt denne tjenesten:

1. Enkelhet: WeTransfer har et intuitivt og enkelt brukergrensesnitt, noe som gjør det lett for både oss og kundene våre å sende og motta filer uten tekniske hindringer.

2. Sikkerhet: Med kryptering under overføring og muligheten for passordbeskyttelse, kan vi sikre at sensitive data forblir private og kun tilgjengelige for autoriserte mottakere.

 

Fritak for bompenger i bomringer for forflytningshemmede

Bompengeselskapet kan etter søknad innvilge fritak for forflytningshemmede i bomringer. Fritaket gjelder ikke i øvrige bomstasjoner.

Innehavere av parkeringstillatelse med gyldighet på minst to år i henhold til forskrift om parkeringstillatelse for forflytningshemmede kan gis fritak. Fritaksordningene betinger bruk av elektronisk brikke og gyldig brikkeavtale. Fritaket er knyttet til én bil og fribrikken kan ikke flyttes mellom biler uten å endre avtalen. Avtalen kan ikke endres for at fritakshaver skal kunne benytte fribrikken i flere kjøretøy. Om fritakshaver har flere kjøretøy, må man velge det kjøretøyet som er mest hensiktsmessig å ha fritaket knyttet til.

Utenlandske statsborgere som er forflytningshemmede og som kan framlegge bevis merket med det internasjonale symbolet for forflytningshemmede og navnet til den berettigede eller kjennemerket på kjøretøyet kan få tilsvarende fritak.

Foreldre med forflytningshemmede barn, hvor barnet har parkeringstillatelse, kan etter søknad til bompengeselskapet få to brikker hvor det legges inn fritak for betaling av bompenger i bomringer. Barn er i denne sammenheng definert som personer under 18 år.

Parkeringstillatelsen og brukeravtalen skal stå i samme navn. Unntaket er når barn under 18
år er innehaver av parkeringstillatelsen.

Søknad om fritak for bompenger i bomringer skal sendes til bompengeselskapet. Søknaden skal inneholde navn, e-postadresse/telefonnummer, bilnummer og brikkenummer. I tillegg må kopi av for- og bakside av HC-kortet vedlegges, samt en bekreftelse fra utsteder på at kjøretøyet har en gyldig brukeravtale for AutoPASS.

Søknad om fritak kan sendes på:
Kontaktskjema: her. 
Epost: kontakt@vegamot.no 
Post: Vegamot AS, Postboks 1905 Moholt, 7448 Trondheim 

Søknad om fritak for bompenger i bomringer behandles som enkeltvedtak jf. Forvaltningsloven §2 tredje ledd og kan påklages innen 3 uker jf. Forvaltningslovens §29. Klage sendes kontakt@vegamot.no. Dersom vedtaket fastholdes kan klagen sendes videre til Vegdirektoratet, firmapost@vegvesen.no.

Fritak for bompenger i bomringer er regulert i Statens vegvesens Veileder for Bompengeprosjekter kap. 6.3.6 Fritaksordninger, og Takstretningslinjer for bompengeprosjekt på offentlig veg, punkt 11. Merk spesielt følgende:  

  • Fritaket kan kun knyttes til en brikkeavtale.
  • Fritaksordningene betinger bruk av elektronisk brikke og gyldig brikkeavtale.
  • Fritaksordninger har ikke tilbakevirkende kraft.

 

 

 

 

Å betale bompasseringer for biler som er registrert i utlandet kan gjøres på forskjellige måter, trykk her for mer informasjon.

 

 

Veiledning for nedlasting av personvernsensitiv informasjon fra Vegamot AS

Fremgangsmåte for å åpne e-poster og filer fra WeTransfer.com med passordbeskyttelse:

1. Motta e-posten
- Sjekk e-postinnboksen din for en melding fra WeTransfer (sendt fra "noreply@wetransfer.com").
- Sørg for at e-posten ikke havner i søppelpost/spam-mappen.

2. Motta passordet på SMS
- Samtidig som du mottar e-posten, vil du få en SMS fra oss som inneholder et passord.
- Passordet er nødvendig for å åpne filene.

3. Åpne e-posten
- Klikk på e-posten for å åpne den.
- Du vil se en melding om at noen har delt filer med deg, sammen med en nedlastingsknapp eller lenke.

4. Verifiser avsenderen
- Sørg for at du stoler på avsenderen før du laster ned filene.
- Hvis noe virker mistenkelig, kontakt avsenderen for bekreftelse.

5. Klikk på nedlastingslenken
- Klikk på "Get your files" eller tilsvarende knapp/lenke i e-posten.
- Dette åpner en nettside hos WeTransfer.

6. Skriv inn passordet
- På WeTransfer-nettsiden vil du bli bedt om å skrive inn passordet som du har mottatt på SMS.
- Skriv inn passordet og klikk "Continue", "Fortsett" eller tilsvarende knapp for å få tilgang til filene.

7. Last ned filene
- Når passordet er bekreftet, klikker du "Download" for å laste ned.
- Filene vil lagres i standard nedlastingsmappe på enheten din (f.eks. "Nedlastinger").

8. Pakke ut zip-filer (hvis nødvendig)
- Hvis det er flere filer som er lastet ned samtidig vil de lastes ned i en zip-mappe, høyreklikk på zip-filen og velg "Pakk ut" eller tilsvarende kommando for å åpne innholdet.

9. Åpne filene
- Finn filene i nedlastingsmappen, og åpne dem med passende programvare (f.eks. PDF-leser, bildeviser, tekstbehandler).

Viktige tips:
- Oppbevar informasjon sikkert: Del ikke SMS-passordet eller nedlastingslenken med andre.
- Kontakt support ved problemer: Hvis du opplever vanskeligheter, kan du kontakte oss eller IT-avdelingen for hjelp.